Tuesday, March 31, 2009

Pesalah Juvana In The Making...

Aku sangat kecewa hari ini. Aku rasa minggu ni minggu frust untuk aku. Kalo semalam aku kecewa dengan manusia dewasa, hari ini dengan manusia kecil...anak-anak muridku.

Hari ini, aku duk wat hal sendiri kat bilik PPSMI. Malas nak berkuntau kat bilik guru, nanti ada lak yang tak senang hati kan tengok aku. Aku duk menyiapkan fail induk PEKA, prepare untuk pemantauan minggu depan.

Dalam pukul 12pm, aku tinggalkan semua kerja aku, bersama-sama dengan laptop di dalam begnya kat bilik tu sebab aku ada kelas muzik di tahun 6 mak ajar muzik tawww....ala-ala cikgu siti hajar nihhh...kuikuikuiiiii...

Selepas melatih vokal anak murid bagi kerja sikit, aku pun turun laa balik kat bilik tu,ingat nak amik laptop dan fail tu, siap ajak sorang anak murid aku tolong aku nih. Tapiiiiii.....laptop aku tak ada dalam beg..tinggal beg sahaja hokehhhhh.

Aku kontrol macho lagi sebab ingat sorang cikgu BM tu pinjam walopun hati aku berkata-kata apakah kaitan nak pakai laptop kerajaan yang aku pinjam nih??? Sebab laptop yang aku pakai ni memang tak digunakpakai oleh orang lain,coz aku menjaganya dari serangan virus disebabkan data-data penting yang ada dalam laptop ni.

Segeralah aku call cikgu tu,tanya kalo-kalo dia pinjam. Tapi negatif. Oww ohhhh...siapakahhhhh???? Apa lagi, aku pun berkeliling ke serata sekolah bertanya semua guru siapa yang nak buat pre-april fool kat aku hari nih. Sebelum aku maki hamun, baiklah pulangkan. Tapi nyata, tak ada sapa yang nak buat lawak bangang macam tu. Jam dah pukul 12.45, 15 minit lagi nak balik nih. Okeh.. Cikgu-cikgu lain dah mula tahan kelas masing-masing buat sport check untuk murid tahap dua. Tak mungkin lah budak darjah 1, 2, 3 yang buat kannn.

Tak ada bebbbbbbb.... Aku dah mengalir airmata nih. Hilang laptop dah satu hal. Segala data penting yang P&C kat dalam tu??? Owhhhhh..... sapa nak backup balik beb???

Tiba-tiba, GPK HEM yang standby kat tepi pagar untuk tengok budak balik, melambai kat aku. Alkisah, seorang anak murid aku p toilet. Dia jumpa laptop aku di sebalik pintu toilet, elok je terletak atas lantai. Dia amik dan bagi GPK tu.

See...anak murid sekolah rendah dah berani okehhhh...ambil barang guru, dalam beg pulak tu. Kami dah ada nama beberapa orang yang disyaki. Esok akan diambil tindakan. Aku kecewa mengenangkan sikap anak murid yang masih mentah ini. Kalau dibiarkan pasti menjadi p*jenayah kelak... Aduhaiiii...

14 comments:

Ealyie said...

what?????????
gilos la beb.. kalo kat sekolah rendah da cenggitu, jadahnya bila da tinggi2 nanti..
Hmm.. semua ni menakutkan aku hokehhhh..

Jgn lupa hapdate apa yg akan berlaku esok ek..

Zety Zin said...

Oh my. Apa nak jadi dengan budak zaman skrg? Sungguh menakutkan!

::Umi Sufira:: said...

Mak oi..terkojut eden baca nih! Biaq betul....OK nanti update ea! Satu satu dugaan yek...

~~ciklinn~~ said...

adoii budak2 zaman skrg sungguh berani lor... husben linn pun hari tu ada budak curik brg lagi... pehtu sekali ada saksi budk tu yg amik... ermmm apalagi di balunlah budak tu....

pehtu esoknya mak bapak budak tu dtg marah laki linn sbb rotan anak dier,...dia ckp mmg anak dia amik tapi tak payahlah rotan anak dier....

huhuhuhuh itulah kalau dah mak bapak pun tak reti nak ajor anak kan....

rizza said...

mari le kita dok marah anak kita yg kecik2 ni kalau cuba2 nak amik brg org atau rampas mainan org lain.,.. walaupun kita nampak hanya perkara kecik...(anak aku memenag kaw2 kena marah kalau cuba2 buat gitu..)

ala cian cikgu ye...sib baik jumpa...

Azure said...

ye la kan...kalau tau anak2 mencuri tp kita tak sampai ati nk marah, camno?

saya lebih rela kalau anak2 saya dimarah cekgu utk kebaikan dia, even dlm hati nie rasa cam pedih jek. yelah, anak sendiri kan. tetap rasa sedih. tp jgn la dah tau anak mencuri,takleh dihukum langsung

iena hamdi said...

ya ampun.... macam macam la sekarang ni kan

suelovelyhand said...

intan???
nasib baik jumpa kan...

kalau kat sek men...hp cgu hilang masa dalam kelas...perkara biasa sekarang nie....Lappy cgu yang tengah cas dan dalam bilik guru pun leh ilang????

memang la....tak tau le...salah sape...cikgu ke? mak abah ke? kawan2? ke pengaruh media?

sayangibu said...

huhu..menakutkan kan zety...kami sbg cikgu nih lebih cuak lagi..

ely..beb..aku mmg x sabo nak tunggu besok nihh...

mimi..mmg laa minggu penuh dugaan btol nih...nasib baik x ilang...

mmg ciklinn..kalo dah makpak backing kesalahan anak2 nih,susah laa..kita nak mengajar,tp lain pulak persepsinya..

btoll kak rizza,masa kecik nih laa nak diajor salah ke betul kannn..

azure..cikgu menghukum dan menegur tu bukan sebab tak suka,tp tak ada niat lain selain mendidik...:)

kak iena..mmg kak, macam2 ada skrg nih

kak sue..huhuhuuuu...skolah menengah lagik laa kannn... lappy kite tu duk dlm bilik PPSMI la,bukan tgh cas pun...duk dlm bag lappy lagik tu...

sWeEtdARLinG said...

waaaaaaaaaaa takutnya...... minta allah jauhkan perangai anak2 aku macam ni... ya allah... budak sekolah rendah?? apa nak jadi dunia ni sekarang?

wénkt said...

ya ampun
sekolah rendah kan?
beraninyerrrr

bahaya tull

sayangibu said...

yer sweetdarling...mmg menakutkan..mcm x caya kan...i cikgunya pun x caya tawww

wenkt..yer..sek ren nih..huhuuu

Meera said...

ni la budak zaman skrang yang terlampau 'advance'....

utk renungan:

'air yg tenang jgn disangka tiada buaya'

sayangibu said...

yes...agreed...